2017 Mars - Styr kalender och böteskassa

Ursprungligen skrivet av: Mick Kristensen
Publicerad: 27:e Mars 2017 kl. 15.18
Ursprungligen publicerat av: Finans.dk
Originalspråk: Danska

Danmarks största sociala sportmedia är på väg mot sitt internationella genombrott.

Om du dyrkar fotboll, handboll eller en annan lagsport så finns det en sannolikhet för att du redan stiftat bekantskap med SportMember.

330.000 personer använder nämligen den populära sporttjänsten som håller ordning på spelare, kalender, anmälning till matcher, böteskassa, röda och gula kort, hemsida och avgifter. Allt i ett slags digitalt klubbhus.

Nu får det sociala sportmediet som är Danmarks största av sin sort en investering på ett större miljonbelopp från de två investerarna Rasmus och Mads Dissing Pedersen. De har köpt 25% av aktierna i SportMember, - vars användarantal har 10-dubblats sedan 2010.

Investeringen ska användas för att växa massivt under de kommande åren, förklarar Frank Bjergø, direktör och grundare av SportMember.

» Investeringen ger oss möjlighet för att sätta fart på våra expansionsplaner. Vi har fatt i de danska sportutövarna men vi har också ambitioner om att växa markant utanför landets gränser« säger han i ett pressmeddelande.

Det friska kapitalet i SportMember kommer till användning direkt. Marketingbudgeten ökas betydligt och det anställs en rad med landschefer som kommer säkra ett starkt intåg på de nya marknaderna.

I framtiden kommer sportutövare i USA, England och Sverige nämligen kunna använda sig av tjänsten SportMember som anpassas till det specifika landet. Tidigare har SportMember lanserats med stor framgång i Spanien, Norge, Österrike och Tyskland där växten enligt Frank Bjergø har haft samma fart som i Danmark.

» Vi är vana vid att växa med SportMember, men det är klart att det är nu vi på allvar kan öka hastigheten i processen. Vi kan göra organisationen större och i högre grad ha fokus på växt och inte bara på inkomst.« säger han.

Rasmus Dissing Pedersen, en av de två nya delägarna av SportMember, tror på en miljon användare i slutet av 2018.

» Vi har investerat i SportMember eftersom vi kan se enorm potential i idén och i tjänsten. Vi gjorde ett stort analysarbete innan avtalet och vi kan se att systemet funktionsmässigt och i förhållande till användarvänlighet är långt framför alla andra. Det är ett riktigt starkt verktyg för spelare, föräldrar och klubbledare. « säger han.

SportMember skapades av Frank Bjergø för omkring 10 år sedan då han var irriterad över att lagkamraterna glömde att komma till matcher. Han beslutade sig för att göra livet enklare för spelare och tränare genom att skapa en digital plattform där man kunde kommunicera och bestämma saker.

Den största delen av SportMembers inkomst kommer från annonser, men intäkterna från samarbetspartners så som Sport24 och Carlsberg samt medlemmarnas tillköp av tjänster växer snabbt.

SportMember.se har ännu inte visat sig vara ett guldkantat företag då de haft underskott i tre av de fem senaste åren.

Länk till den ursprungliga artikeln:
https://finans.dk/erhverv/ECE9462356/styrer-kalende...

Är du redo att börja?

Utforska SportMember, eller skapa ett konto nu och börja hantera din klubb. Du kan också kontakta oss för att få hjälp med att starta din klubb.
Vad kostar det?
Vilka är klubbens behov? Basic- eller PRO-prenumeration?
Priser
Funktioner
Ingen klubb är den andra lik. Våra funktioner täcker dina behov.
Funktioner