2017 Maj - Klubbhuset har blivit digitalt och föräldrarna älskar det

Ursprungligen skriven av: Jannik Brinch
Originalspråk: Danska

Fotbollsäsongen är snart här, men tiden för laglistor och inbetalningskort är slut. Tjänsten SportMember.se har tagit över en stor del av de praktiska uppgifterna i landets klubbhus.

Klockan 16 händer det.

Det yngsta barnet ska hämtas på dagis eftersom det är handboll precis efteråt. En timme senare ska den äldsta på fotboll och hur var det egentligen med den matchen i helgen? Vem ska köra, vem tvättar tröjor och är det någon som kommer ihåg att ta med vattenflaskorna?

Under de kommande veckorna börjar fotbollssäsongen på allvar i de svenska klubbarna . Hundratals spelare i alla åldrar ska ut på gräset, landets många frivilliga ska aktiveras och tillsammans med massvis av föräldrar få allt att hänga ihop.

150.000 föräldrar använder tjänsten

Men allt detta som en gång sköttes manuellt genom inbetalningskort, laglistor och allt för många telefonsamtal har nu digitaliserats. SportMember heter den elektroniska tjänsten som gör att man med att par fingersvep på en smartphone kan få överblick och förenkla kommunikationen.

48-åriga Christian Lundgaard Jensen är en av de många användare som använder sig av SportMembers möjligheter för att ta sig fram genom den logistiska djungeln.

"Jag är själv lagledare för ett oldboyslag samtidigt som min son på 11 år spelar fotboll, så med alla träningar och matcher är det mycket att hålla reda på", berättar Christian.

Förut skulle det vecka efter vecka koordineras via telefonsamtal och laglistor men så är det inte längre hemma hos familjen Lundgaard Jensen.

"Den tiden då vi hade laglistor hängandes på kylskåpet är över hos oss nu. Allt går genom mobilen. Alla matcher och träningar synkroniseras automatiskt med kalendern så att vi glömmer färre saker och känner oss mycket mer uppdaterade. Det är lätt att få överblick över de två lag som min son och jag är med i," säger han.

På SportMembers huvudkontor i Aarhus är man inte överraskade över den stora efterfrågan från föräldrarnas sida.
"Det var i behovet av att lätta på administrationens arbete runt ett lag som jag började utveckla Sportmember. Vi har jobbat mycket just med att göra vår app och hemsida till ett starkt verktyg i en stressig vardag," berättar SportMembers ägare och direktör Frank Bjergø.

Tiodubblat användarantal

Det är mer än 10 år sedan han själv programmerade de första versionerna av Sportmember.

Under åren har tjänsten utvecklas markant med nya funktioner så att man kan ta medlemsavgifter, hålla ordning på böter, föra statistik, matchprogram och skapa hemsidor för lag och klubbar. Utvecklingen har haft stor betydelse för antalet medlemmar. Bara under de senaste fem åren har medlemsantalet tiodubblats. Det betyder att man idag har omkring 330 000 medlemmar fördelade på 1000 klubbar.

"Vi har gradvist byggt upp många funktioner på SportMember så att tjänsten fungerar som en hjälptränare eller ett digitalt klubbhus som kan ta hand om alla funktioner i ett lag eller en klubb," säger Frank Bjergø.

Allt kan styras via vår app så att man har snabb åtkomst till verktyget via telefonen.

Kan användas för flera sporter

Därmed har SportMember hjälpt till med att digitalisera sportvärlden och även om till exempel DBU (Danska Bollspel-Unionen) har jobbat med en motsvarighet för fotbollsspelare i unionens egen regi så är det inte någonting som bekymrar Frank Bjergø.

"Det vi erbjuder utövarna och deras föräldrar är ett program de kan använda för flera sporter. I de olika förbunden jobbar man aldrig tillsammans utan endast för sitt eget bästa," förklarar Frank Bjergø.

Vill utmana DBU

Det är precis det etablerade konkurrenssystemet som han vill utmana för att se om idrotten kan drivas på andra sätt än det man ser idag. Det gäller till exempel inom fotboll där Sportmembers nya match- och träningsmodul gör det möjligt att enkelt arrangera matcher.

"DBU har i många år suttit på turneringssporten. De handlar om kanske 10 matcher på våren och 10 matcher på hösten. Det är ett system och ett monopol som vi vill utmana då vi tror att de kan göras mer modernt och flexibelt," säger Frank Bjergø

Han pekar på att matcher och turneringar inte nödvändigtvis behöver arrangeras ett halvår i förväg av en arrangör som kräver betalning för varje anmält lag oavsett om de kommer eller ej. "I vårt system kan du i princip skapa en turnering för fem lag från lokalområdet och mötas nästa söndag. Det krävs inte mer än några tangenttryck i vårt system", säger han.

————————————————————————-

SPORTMEMBER - Berättat med 150 ord

Sportmember.se är ett digitalt klubbhus som ger medlemmar för flera slags idrotter möjlighet att hålla ordning på spelare, kalender, anmälning till matcher, hemsidan, böteskassa, avgifter och mycket mer.

Företaget startade 2004 av den nuvarande ägaren Frank Bjergø. Han hade en idé om att det var möjligt att skapa ett system som skulle underlätta administrationen för idrottsklubbar.

Det lyckades till den graden att medlemsantalet sedan 2010 har tiodubblats och stigit till 330 000 spelare. Utöver det finns det omkring 1000 klubbar och 48 000 lag.

Idag finns SportMember i åtta olika land. Senaste nytt är att plattformen lanserats på den enorma Amerikanska marknaden. Utanför Danmark går tjänsten under namnet SportMember. (I Danmark heter tjänsten Holdsport)

Investerarna Rasmus och Mads Pedersen har precis köpt 25% av SportMember och investeringen ska användas för att utveckla tjänsten ännu mer. Målet är 500 000 användare vid slutet av 2017.

Är du redo att börja?

Utforska SportMember, eller skapa ett konto nu och börja hantera din klubb. Du kan också kontakta oss för att få hjälp med att starta din klubb.
Vad kostar det?
Vilka är klubbens behov? Basic- eller PRO-prenumeration?
Funktioner
Ingen klubb är den andra lik. Våra funktioner täcker dina behov.
Funktioner