E-sport hålls uppdaterat med SportMember

Det kostnadsfria medlemssystemet SportMember hjälper till med att strukturera vardagen för spelarna i en av landets störst växande rörelser.


För bara några få år sedan var e-sport som fenomen totalt okänt bland befolkning men tack vare svenska placeringar på världstoppen har e-sport börjat etablerat sig som idrottsgren. Så mycket att man i vissa städer idag kan kombinera undervisning och datorspel på e-sport-linjer i gymnasieskolor och folkhögskolor.

Det ser man också på antalet medlem. Det finns inga definitiva siffror på hur många som utövar e-sport i Sverige men förbunden Sverok och Goodgame har tillsammans över 100 000 utövare och de är bara de som är organiserade inom e-sporten. Eftersom e-sport inte är invalt som en sportgren i Riksidrottsförbundet räknas det officiellt inte som en sport i Sverige men SESF (Svenska e-sportförening) jobbar mot att det ska bli invalt år 2019. 

Erkänd som sport eller ej - e-sport är i massiv tillväxt just nu. Det har klubbar och föreningar fått upp ögonen för vilket i praktiken betyder att man kan spela e-sport precis som man kan spela fotboll eller handboll, på fasta tidspunkter flera gånger per vecka. Men vem står med ansvaret att planera mötestider och skicka ut dem till lagkamraterna i ett nystartat lag? Och hur koordinerar man den interna kommunikationen bäst? Det är här SportMember kommer in i bilden.

Få spelarna att komma till träning

SportMember är ursprungligen en dansk app utvecklad med avseende på att minimera tidsåtgång och det administrativa arbete varje tränare eller ledare för ett lag eller en förening känner till. Precis som sporten upplever SportMember också kraftiga ökningar i medlemstal nu för tiden - 75% av hela systemets e-sportmedlemmar i Danmark har börjat använda SportMember under de fyra första veckorna under 2018.

Sluta med att kontakta varje spelare individuellt eller i en Facebookgrupp och hålla ögonen på kommentarerna en för en - på SportMember skapar tränaren en aktivitet och sen kan hen luta sig tillbaka. Systemet skickar nämligen själv ut notifikationer till spelarnas smartphone om kommande aktiviteter som de kan an - eller avanmäla sig från. 

träning esport.png
Kalendern i SportMember som den ser ut om en tränare har använt funktionen "Upprepa aktivitet varje vecka till och med". I detta fall en fast tisdagsträning kl. 18 hela juli

Utöver kalenderfunktionerna får en tränare på SportMember också en tillgänglig utförlig spelarlista. Den innehåller väsentliga uppgifter på samtliga spelare såsom e-postadress, adress, födelsedag, närvarostatistik m.m., som alla lagets medlemmar kan använda till intern kommunikation tränare och spelare i mellan. Ladda upp en medlemslista i en Excel-fil så att anmälningslänken automatiskt skickas ut till medlemmarnas e-postadress. 

Enkel avgiftsbetalning - överskådliga betalningslistor

SportMember är inte endast ett tillgängligt medlemssystem för enskilda lag. Det finns också en gratis integrerad klubbnivå om man väljer att skapa en klubb på SportMember med alla sina lag knutna under en flik. Härifrån kan en administratör skapa aktiviteter för alla lag och även skicka ut nyhetsbrev och gemensamma emails till flera lag på samma gång. Precis som med tränarfunktionerna är klubbdelen också utvecklad med avseende på att minimera det administrativa varje klubbledare/kassörer slåss med i vardagen på frivillig bas i en i redan stressig vardag.

Att just precis kassören nämns är inte en tillfällighet. På SportMember slipper hen att manuellt behöva skicka ut avgiftsbetalningar, kräva förseningsavgifter, dubbelkolla betalningar och checka av efterhand allt efter medlemmarna har betalat. Systemet klarar det helt automatiskt så snart en fast avgift med valfria årliga belastningar har blivit skapade på klubbnivån.

YttERLIGaRE Sportmember-FUNKTIONER
  • Föräldraprofiler knutna till barnets profil
  • Semestermedlemskalender
  • Synkronisera med egen kalender
  • Rösta på matchens spelare
  • Anmälningsformulär
  • Frigör specifik medlem från avgift
  • Spärra medlem från att delta tills denne har betalat avgift
  • Gratis klubbhemsida som synkroniserar med SportMember
  • Närvarostatistik för LOK-stöd
  • Många fler funktioner


SportMember ser till att skicka ut betalningspåminnelser/förseningsavgifter till spelarna och kan dessutom spara kortupplysningar för framtida betalningar så att det sköts automatiskt. Det gäller också medlemmar som kommer in mitt under säsongen med eventuella reducerade belopp som är definierade på förhand. Kassören får en individuell betalningslista över de som har betalat och de som inte har. 

På SportMembers avgiftsfunktioner finns det en administrationsavgift på 3 kr på betalningar under 100 kr, 4 kr upp till 300 kr, och 8 kr över 300 kr. Det är lätt och snabbt att göra i ordning och vi hjälper er gärna igång om ni har behov av hjälp.

SportMember är till för alla sportgrenar och spel oavsett om ni spelar LoL, Dota, CS:GO eller FIFA. Skapa profiler och kom igång på SportMember genom att klicka "Skapa profil" överst i det högra hörnet på denna sida.

Är du redo att börja?

Utforska SportMember, eller skapa ett konto nu och börja hantera din klubb. Du kan också kontakta oss för att få hjälp med att starta din klubb.
Vad kostar det?
Vilka är klubbens behov? Basic- eller PRO-prenumeration?
Priser
Funktioner
Ingen klubb är den andra lik. Våra funktioner täcker dina behov.
Funktioner