Player_slider

Träningsövningar

Ryggträning

Beskrivning av övningen: Rygglyft + benlyft för ryggträning (övningen i videon G1500 i Kombinationer från sportsbasics.com).

Målet med övningen: Den här kombinerade ryggövningen stärker dina muskler i ryggen. Hela vägen från axlar till länd.

I idrott, oavsett vilken idrott du utövar så är starka coremuskler otroligt viktigt. Övningar från gluteus ("rumpmuskeln") till axlarna kallas för coreträning. Ryggträning har därför avgörande betydelse för att upprätthålla bra balans, kontrollera rörelser och ha bra hållning. Ryggproblem kan uppstå om det är obalans med till exempel för svaga ryggmuskler. Detta gör att övningen passar som skadeförbyggande träning. Svag rygg kan ge ryggsmärtor eller generellt ryggont.

Utförande: Lågt rygglyft. Var uppmärksam på att hålla fötterna i backen. Gör sedan ett benlyft. Se till att hålla benen sträckta så att det är benen som lyfter och inte bara fötterna.

En bra övning eller kombination som del av uppvärmningen! Försök att använda ryggträning som en del av både den fysiska träningen och som del av uppvärmningen! Genom att ha struktur i träningen med ryggträning och magträning som fasta delar i träningen kan du undvika ryggproblem och optimera dina förutsättningar för en mer hållbar kropp. Du kan också använda övningen som hemmaträning!

Rekommenderade set: 10 - 15 av varje x 1 - 3.

Populära övningar
Gör som 1143000 andra