Player_slider

Träningsövningar

Ryggträning

Beskrivning av övningen: Arm- och benlyft för ryggträning (övning i videon B0250 i Mage & Rygg från sportsbasics.com).

Målet med övningen: Den här ryggövningen stärker dina ryggmuskler, hela vägen från axlarna till ländryggen. Den får musklerna att arbeta över hela ryggen.

Oavsett vilken idrott du utövar så är starka coremuskler otroligt viktigt. Övningar från gluteus ("rumpmuskeln") till axlarna kallas för coreträning. Ryggträning har därför avgörande betydelse för att bibehålla bra balans, ha kontroll över rörelser och ha bra hållning. Ryggproblem kan uppstå om det finns obalans i kroppen med t.ex. för svaga ryggmuskler. Detta gör att övningen passar för så kallad skadeförebyggande träning. En svag rygg kan leda till ryggsmärta eller generellt ryggont.

Utförande: Ligg på magen. Byt mellan arm- och benlyft, höger arm samtidigt som vänster ben och sedan motsatt. Sträckta armar och ben.

Perfekt uppvärmningsövning! Försök att använda ryggträning både som en del av den fysiska träningen och i uppvärmningen! Genom att ha struktur i ryggträning och magträning som fast del av träningen kan du undvika ryggproblem och optimera dina förutsättningar för en mer hållbar kropp. Du kan också använda övningen till hemmaträning!

Rekommenderat set: 5 - 15 / sida x 1 - 3 set.

Populära övningar
Gör som 1143000 andra