Player_slider

Träningsövningar

Rörlighetsträning för ben

Beskrivning av övningen: Gå framåt med händerna i golvet (övningen i videon F0270 Smidighet och rörlighet från sportsbasics.com).

Målet med övningen: Den här rörlighetsövningen ökar din rörlighet i framförallt baksidan av låren (hamstring-muskeln). När din rörlighet blir bättre så kan du undvika sträckningar i baksidan av låret. En enkel övning för att undvika sträckningar. Kan också användas som ett led i återuppträning efter en skada som till exempel en sträckning i baksidan av låret. Arbeta försiktigt och gör inga häftiga rörelser.

I idrott, oavsett vilken idrott du utövar så är en smidig kropp en förutsättning för att kunna bli bättre och arbeta med bättre teknik. Kan användas av ung som gammal. Träna smidighetsövningar dagligen!

Utförande: Sätt händerna i golvet, håll rumpan så högt som möjligt och gå sedan framåt (eller bakåt). Försök att hålla benen sträckta!

Kontinuitet är ett nyckelord i träning. Använd övningen som en del av uppvärmningen, gärna efter att du fått lite puls och kroppsvärme. Du kan också användaövningen som hemmaträning!

Rekommenderade set: 8 - 15 meter x 1 - 3.

Populära övningar
Gör som 1143000 andra