Player_slider

Träningsövningar

Motorisk träning

Beskrivning av övningen: Tre små hopp framåt följt av ett helt varvs vändning (övningen i videon A0270 Fot & Ben från sportsbasics.com)

Målet med övningen: Den här motoriska övningen ökar din styrka i fotlederna och ger din kontroll över kroppen. Kom ihåg att träna vändningen åt båda hållen. Här kan du få fördel av att snabbt kunna vända dig till både vänster och höger i alla idrotter.

Bättre styrka och kroppskontroll kan hjälpa dig att undvika skador så som fotproblem eller stukade anklar. Som alltid ska övningen utföras med kontroll och balans. Starta försiktigt med ett halvt varv och öka successivt!

Oavsett vilken idrott du tränar så är kroppskontroll viktigt. Övningen kan användas av ung som gammal.

Utförande: Tre små hopp framåt följt av ett helt varvs vändning. Prova att vända åt båda hållen. Bör naturligtvis också tränas baklänges för att få bättre balans och kontroll av kroppen.

Kontinuitet är ett nyckelord i träningen. Använd den här övningen som en del av uppvärmningen. Du kan också använda övningen som hemmaträning!

Rekommenderade set: 10 - 15 m.

Populära övningar
Gör som 1143000 andra