Player_slider

Träningsövningar

Magträning

Beskrivning av övningen: Spänn rygg + sit ups för starkare core (övningen i videon G1000 i Kombinationer från sportsbasics.com).

Målet med övningen: Den här magövningen stärker dina magmuskler både statiskt och dynamiskt.

I idrott, oavsett vilken idrott du utövar, så är stark core otroligt viktigt. Övningar från gluteus ("rumpmuskeln") till axlarna kallas för coreträning. Magträning är avgörande för att bibehålla bra balans, kontrollera sina rörelser och ha bra hållning. Ryggproblem kan uppstå om det är obalans med till exempel för svaga magmuskler. Detta gör att övningen passar bra som skadeförebyggande träning. Svaga magmuskler kan ge ryggsmärtor eller generellt ryggont.

Utförande: Ligg på ryggen. Lyft benen och överkroppen från golvet. Håll positionen i 20-45 sek. Gör därefter sit ups x 10 - 20 x 1 - 3 hela serier. Om övningen känns för svår eller om du får ont i ryggen av den statiska positionen kan du böja benen en smula.

Bra uppvärmningsövning! Försök att använda magträning som en del av både den fysiska träningen och i uppvärmningen! Genom att ha struktur i träningen med ryggträning och magträningsom fasta delar av träningen kan du undgå ryggproblem och optimera dina förutsättningar för en mer hållbar kropp. Du kan också använda övningen som hemmaträning!

Rekommenderade set: 20” - 45” + 10 - 20 situps x 1 - 3 hela serier.

Populära övningar
Gör som 1143000 andra