Player_slider

Träningsövningar

Magträning

Beskrivning av övningen: V -Sitt med böjda ben för starkare core (övning i videon B0010 A i Mage & Rygg från sportsbasics.com).

Målet med övningen: I idrott, oavsett vilken idrott du utövar, så är starka coremuskler otroligt viktigt. Övningar från gluteus ("rumpmuskeln") till axlarna kallas för coreträning. Magträning är därför avgörande för att upprätthålla bra balans, kontrollera rörelser och ha bra hållning. Ryggproblem kan uppstå om det är obalans med t.ex. för svaga magmuskler. Detta gör att övningen passar till så kallad skadeförebyggande träning. En svag mage kan leda till ryggsmärtor eller generellt ryggont.

Utförande: Sitt med böjda ben utan att fötterna nuddar golvet. Om du vill göra övningen svårare kan du försöka pressa knäna så nära bröstet som möjligt eller försöka sträcka benen.

Enkel uppvärmningsövning! Försök att använda magträning som en del av både den fysiska träningen och i uppvärmningen! Genom att ha struktur i ryggträning och magträning som fasta delar i träningen kan du undvika ryggproblem och optimera förutsättningarna för en mer hållbar kropp. Du kan använda övningen i hemmaträning!

Rekommenderat set: 10” - 45” x 1 - 3.

Övningarna på Sportmember är sammansatta av Mats Mejdevi från träningsplattformen Sportbasics

Populära övningar
Gör som 1143000 andra