Player_slider

Träningsövningar

Fotträning och rörlighet runt höft och ljumske

Beskrivning av övningen: Sitta och rulla utan att använda armarna. (övningen i videon D0030 i Hela kroppen från sportsbasics.com)

Målet med övningen: Den här helkroppsövningen (fotövning) stärker din rörlighet i foten och runt höften/ljumsken för bättre rörlighet. Sammansatt övning som kombinerar kroppskontroll, smidighet och balans. Motorisk träning för kroppens många funktioner för bättre motorik och samarbete mellan olika kroppsdelar.

I idrott, oavsett vilken idrott du utövar, så är starka och rörliga fotleder en styrka. Det är skadeförebyggande och säkrar optimal användning av fötterna vid landningar och hopp eller vid tekniskt utförande vid t.ex. tyngdlyft.

Utförande: Från stående, långsamt ned till liggande på rygg och upp till stående igen utan att använda händerna. Bra övning till uppvärmningen.

Rolig färdighet som ger fördel om man faller och snabbt ska resa sig upp igen när man spelar fotboll eller handboll.

Du kan också användaövningen som hemmaträning - gärna på gräs!

Rekommenderade set: Upprepa 6 - 10 x 1 - 3.

Populära övningar
Gör som 1143000 andra