Player_slider

Träningsövningar

Fotträning och rörlighet

Beskrivning av övningen: Gång där fötterna växelvis pekar utåt och inåt (övningen i videon A0100 i Fot & Ben från sportsbasics.com).

Målet med övningen: Den här fotövningen stärker dina muskler i foten i olika vinklar för bättre balans. Stärker dina ledband och muskler runt fotleden. En enkel övning för att undvika stukningar i fotleden. Kan också användas som återuppträning efter skada som t.ex. en stukad ankel.

I idrott, oavsett vilken idrott du utövar, så är starka och rörliga fötter (och ljumskar) en förutsättning för att få bättre kontroll på rörelserna. Här kan man tidigt öva kontroll av foten så att man lättare kan få en bra bredsida! Viktigt, framförallt för fotbollsspelare! Så använd övningen till unga fotbollsspelare.

Utförande: Gång, byt mellan - 4 steg utåt och 4 steg inåt. 10 - 15 m. Fungerar bäst utan skor så att hela foten aktiveras.

Bra övning för uppvärmning och kontroll av fötterna och smidighetsträning av ljumskar och höfter. Du kan också använda övningen som hemmaträning!

Rekommenderade set: 10 - 15 m.

Populära övningar
Gör som 1143000 andra