Player_slider

Träningsövningar

Fotträning

Beskrivning av övningen: Hoppa på ett ben från sida till sida (övningen i videon A0210 i Fot & Ben från sportsbasics.com).

Målet med övningen: Den här fotövningen stärker dina muskler i foten. Den stärker dina ledband och muskler omkring fotleden. En enkel övning för att undvika att stuka fötterna. Kan också användas för att träna upp musklerna igen efter en skada som t.ex. en stukad ankel. Bra övning som uppvärmning för t.ex. löpträning och idrotter som byter riktning ofta.

I idrott, oavsett vilken idrott du utövar, så är starka fötter en förutsättning för att kunna vara aktiv.

Utförande: Föreställ dig att det är ett streck på marken som du ska hoppa över. Du kan göra övningen över ett existerande streck eller snöre. Fokusera på kroppshållningen så att du kan hålla balansen. Anpassa hastigheten. Gärna på matta eller annat mjukt underlag och utan skor.

Kontinuitet är ett nyckelord i träningen. Använd övningen som en del av din uppvärmning i omklädningsrummet och träna fotleden utan skor. Du kan använda övningen vid hemmaträning! kan tränas medan du väntar på bussen. :-) eller innan du springer.

Rekommenderade set: 20” - 40" x 1 - 3.

Populära övningar
Gör som 1143000 andra