Player_slider

Träningsövningar

Armträning 2

Beskrivning av övningen: Armhävningar med hel vändning (övningen i videon C0031 i Överkropp & Armar från sportsbasics.com).

Målet med övningen: Den här armövningen stärker dina muskler i armar och bröst. Dessutom stärker den de muskler du behöver vid rotation och vändningar.

Den här övningen med korrekt utförande ställer också krav på coreträningen.

Övningen är också motorisk träning som kombinerar flera kvaliteter som smidighet och rörlighet, styrka, balans och rotation. Styrkor som du kan ta med dig till all slags idrott.

Utförande: Ju starkare du blir desto bredare sätter du händerna. Håll fötterna samlade och se till att göra en så stor rörelse som möjligt med armen.

Fokusera på korrekt kroppsposition. Försök hålla höften sträckt.

En övning att ta med i uppvärmningen för de lite äldre. Försök att använda allsidighet som en del av både den fysiska träningen och i uppvärmningen! Genom att försöka ha struktur i träningen och att träna hela kroppen som en fast del av träningen kan du undvika skador och optimera dina förutsättningar för en mer hållbar kropp. Du kan också använda övningen som hemmaträning!

Rekommenderade set: 2 - 16 x 1 - 3.

Populära övningar
Gör som 1143000 andra